STATUT
PRZEDSZKOLA NR 178 „KOLOROWA KRAINA”
W WARSZAWIE
Załącznik do Uchwały Nr 11/2022/2023
z dnia 17.05.2023r.
Rady Pedagogicznej
Przedszkola nr 178 „Kolorowa Kraina”
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
-
Informacje ogólne o przedszkolu
§ 1.
1. Przedszkole nr 178„Kolorowa Kraina” w Warszawie zwane dalej „Przedszkolem” jest przedszkolem publicznym, działającym na podstawie:
-
Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku- Prawo oświatowe;
-
Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty; Dz.U. z 2021 roku, poz. 1082 ze zmianami;
-
Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela;
-
Niniejszego statutu.
-
Siedzibą przedszkola jest budynek położony w Warszawie przy ulicy Londyńskiej 10
-
Organem prowadzącym jest miasto stołeczne Warszawa z siedzibą: Urząd Dzielnicy Praga-Południe Miasta stołecznego Warszawy
-
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie
-
Pełna nazwa używana przez przedszkole brzmi jak następuje: Przedszkole nr 178 „Kolorowa Kraina”
-
Na pieczęciach przedszkole używa nazwy o następującej treści:
Przedszkole nr 178 „Kolorowa Kraina”
ul. Londyńska 10
03-921 Warszawa
tel: 22 /617 64 01
-
Przedszkole posiada logo.
-
Wzór logo oraz zasady jego stosowania określa dyrektor przedszkola.
§ 2.
Ilekroć w dalszej treści statutu użyte zostanie określenie:
-
przedszkole – należy przez to rozumieć Przedszkole nr 178 „Kolorowa Kraina”
-
nauczyciel – należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego przedszkola;
-
rodzice – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
-
dzieci – należy przez to rozumieć również wychowanków przedszkola, o którym mowa
w § 1 ust.1; -
podstawa programowa wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć obowiązkowy zestaw celów kształcenia i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać wychowanek po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego uwzględnione w programach wychowania przedszkolnego, a także warunki i sposób realizacji podstawy programowej;
-
program wychowania przedszkolnego – należy przez to rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania oraz treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
-
dyrektor przedszkola – należy przez to rozumieć dyrektora, który uzyskał powierzenie;
-
ustawa o systemie oświaty –należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty;
-
Karta Nauczyciela – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 roku -Karta Nauczyciela;
-
Ustawa Prawo oświatowe – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe;
-
indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – należy przez to rozumieć program nauczania dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, uwzględniający zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, opracowany dla ucznia objętego kształceniem specjalnym;
-
organ sprawujący nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie;
ł) organ prowadzący – należy przez to rozumieć miasto stołeczne Warszawa;
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA ORAZ SPOSÓB ICH WYKONYWANIA
(art. 102 ust. 1ptk 3,4)
-
Cele i zadania przedszkola
§ 3.
1. Celem wychowania przedszkolnego jest zorganizowane wsparcie wielostronnego rozwoju dziecka, realizowane w procesie opieki, wychowania i nauczania, które umożliwia dziecku odkrywanie gromadzonych doświadczeń na drodze wartości jakimi są prawda, dobro i piękno.
2. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
3. Przedszkole zapewnia w szczególności:
-
bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej w oparciu o program wychowania przedszkolnego;
-
rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
-
zatrudnienie nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
-
opiekę, wychowanie i nauczanie odpowiednio do wieku i potrzeb dziecka oraz możliwości przedszkola, w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny;
-
wspomaganie rodziny w jej wychowawczej roli;
-
kształcenie uniwersalnych zasad etycznych i odpowiedzialności za swoje czyny.
4. Przedszkole w działaniach wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych kieruje się dobrem i troską o zdrowie powierzonych opiece dzieci, respektując zasady nauk pedagogicznych:-
zapewnia dziecku pełny rozwój umysłowy, moralno-społeczny, emocjonalny oraz fizyczny zgodnie z możliwościami i potrzebami psychofizycznymi z wykorzystaniem własnej inicjatywy dziecka;
-
organizuje zajęcia dodatkowe, uwzględniając w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci;
-
kształtuje umiejętności współżycia i współdziałania w niejednorodnym zespole oraz poczucie odpowiedzialności za drugiego człowieka;
-
5. Udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez:
-
indywidualną opiekę pedagogiczną i psychologiczną skierowaną do dziecka i rodziców tego potrzebujących;
-
udzielanie pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych narastających na tle niepowodzeń
w realizacji zadań wynikających z realizowanego programu wychowania przedszkolnego; -
udzielanie porad i pomocy dzieciom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami
i środowiskiem; -
objęcie dzieci specjalistyczną pomocą logopedyczną, terapeutyczną;
-
współpracę z psychologiem i innymi specjalistami na terenie przedszkola oraz instytucjami działającymi na rzecz dzieci;
-
prowadzenie obserwacji pedagogicznej, która zakończona jest analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
-
wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
i dydaktycznych oraz rozwijanie ich kompetencji wychowawczych;
6. Konsekwentnie przestrzega praw dziecka oraz upowszechnia wiedzę o tych prawach;
7. Organizuje bezpieczne i higieniczne warunki wychowania i opieki, a w sytuacjach kryzysowych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich obowiązków służbowych w pierwszej kolejności zapewniają bezpieczeństwo dzieciom;
8. Umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej
i religijnej poprzez wpajanie i rozwijanie zasad:
-
tolerancji dla odmienności narodowej i religijnej, oraz szacunku dla obrzędów religijnych różnych wyznań;
-
tolerancji i akceptacji w swobodnym wyborze uczestnictwa w katechizacji oraz w obrzędach religijnych;
-
tolerancji i akceptacji praw oraz równego traktowania wychowanków z powodu ich przynależności narodowej, wyznaniowej lub bezwyznaniowości;
-
swobodnego wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych oraz religijnych nie naruszających dobra innych osób.
§ 4.
1.Przedszkole zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego realizuje określone zadania:
-
tworzy warunki do przestrzegania praw dziecka;
-
organizuje warunki sprzyjające nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze rozwoju dziecka;
-
wspomaga dziecko w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtuje czynności intelektualne potrzebne w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
-
umożliwia dziecku swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
-
umożliwia budowanie systemu wartości, zapewniając wychowywanie, dzięki któremu dziecko orientuje się co jest dobre, a co złe;
-
kształtuje odporność emocjonalną dziecka konieczną do racjonalnego radzenia sobie
w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek; -
rozwija umiejętności społeczne dziecka, które są niezbędne w poprawnych relacjach z innymi dziećmi i dorosłymi;
-
stwarza warunki sprzyjające wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych; -
zapewnia prawidłową organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń oraz udziela pomocy dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
-
buduje dziecięcą wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwija umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
-
buduje wrażliwość dziecka i wprowadza je w świat wartości estetycznych i rozwija umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
-
kształtuje u dziecka poczucie przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej
i wspólnoty narodowej oraz postawy patriotyczne; -
zapewnia dziecku lepsze szanse edukacyjne poprzez wspieranie ciekawości, aktywności
i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej; -
wzmacnia poczucie wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzebę tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
-
rozwija nawyki i zachowania prowadzące do samodzielności w zakresie dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
-
wykorzystuje naturalne sytuacje do nauczenia dzieci rozumienia emocji, uczuć własnych
i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne; -
tworzy warunki umożliwiające bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki
w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, a także prezentowania wytworów swojej pracy; -
uwzględnia prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości kierunku i zakresu działań programowo- wychowawczych;
-
współdziała z rodzicami, z różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości;
-
za zgodą rodziców realizuje treści wychowawcze, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
-
wspomaga dziecko w rozwijaniu uzdolnień i budowaniu zainteresowania językiem obcym nowożytnym oraz chęcią poznawania innych kultur.
-
Cele wychowania przedszkolnego przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
-
kształtowanieumiejętnościspołecznychdzieci:porozumiewaniesięzdorosłym i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
-
kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
-
wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
-
wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu
i rozumieniu siebie i swojego otoczenia; -
wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej;
-
wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
-
wychowanie przez sztukę – muzyka, śpiew, taniec, plastyka;
-
wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
-
pomaganie dzieciom w rozumieniu zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
-
wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
-
wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną;
-
kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
-
wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
-
2.Sposoby realizacji zadań
§ 5.
1. Praca opiekuńczo-wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu
o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego.
2. Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych
w podstawie programowej i zawiera:
-
szczegółowe cele edukacyjne;
-
opis zakładanych efektów;
-
materiał edukacyjny do realizacji celów;
-
wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
-
Program wychowania przedszkolnego może obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści ustalony w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
-
Rada pedagogiczna może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród gotowych programów opracowanych przez wydawnictwa lub opracowany samodzielnie.
-
Program wychowania przedszkolnego powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony.
-
Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalone są w koncepcji pracy przedszkola, w rocznym programie pracy oraz w miesięcznych planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkola.
§ 6.
1. Przedszkole wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym diagnozę dojrzałości szkolnej.
-
Diagnozę (informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej) wydaje się do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
-
Diagnozę dojrzałości szkolnej opracowują nauczyciele na podstawie prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
3.Podstawowe formy działalności przedszkola
§ 7.
1.Przedszkole podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, zapewnienia każdemu dziecku warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnosząc jakość pracy i rozwój organizacyjny przedszkola.
-
Podstawową formą działalności przedszkola są w szczególności:
-
zajęcia kierowane i niekierowane w czasie obowiązkowych zajęć z całą grupą;
-
zabawa, w tym zabawa w przedszkolu i na świeżym powietrzu;
-
spontaniczna działalność dzieci;
-
proste prace porządkowe;
-
czynności samoobsługowe;
-
wycieczki i uroczystości w przedszkolu;
-
zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach;
-
zajęcia korekcyjno – kompensacyjne i specjalistyczne organizowane dla dzieci mających trudności oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.
-
§ 8.
1. Aranżacja wnętrza każdego oddziału wspiera proces realizacji celów i zadań
przedszkola;
-
W każdym oddziale funkcjonują zorganizowane stałe i czasowe kąciki zainteresowań;
-
Kąciki zainteresowań czasowe łączą się z omawianą tematyką, aktualnymi świętami;
-
Codziennym elementem pracy z dzieckiem w każdym oddziale jest organizacja zajęć na świeżym powietrzu.
§ 9.
1. W przedszkolu w ramach planu zajęć przedszkolnych, organizuje się naukę religii w oparciu
o odrębne przepisy prawa.
-
Rodzice mają prawo do decydowania o uczestnictwie dzieci w zajęciach;
-
Nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych w tygodniu właściwych dla danego poziomu nauczania.
-
Dzieciom nie uczestniczącym w nauce religii przedszkole zapewnia opiekę nauczyciela.
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
(art. 102 ust. 1ptk 8)
§ 10.
1. Organami przedszkola są:
-
dyrektor przedszkola;
-
wicedyrektor;
-
rada pedagogiczna;
-
rada rodziców.
2. Głównym celem działania organów przedszkola jest współdziałanie ze sobą w kierunku poszukiwania nowych form i metod pracy przedszkola, realizacji celów i zadań przedszkola, stała wymiana informacji o podejmowanych i planowanych decyzjach, oraz pozyskiwanie
środków finansowych zapewniających prawidłowe funkcjonowanie przedszkola.
1.Dyrektor przedszkola
§ 11.
1. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola i reprezentuje ją na zewnątrz, jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pracowników obsługi i administracji.
2. Do obowiązków i kompetencji dyrektora przedszkola należy:
-
kierowanie działalnością opiekuńczo-wychowawczą i dydaktyczną, a w szczególności:
-
kształtowanie twórczej atmosfery pracy, tworzenie warunków sprzyjających podnoszeniu jej jakości,
-
koordynowanie opieki i wychowania dzieci poprzez tworzenie optymalnych warunków ich rozwoju,
-
sprawowanie funkcji przewodniczącego rady pedagogicznej i realizowanie jej uchwał zgodnie z regulaminem,
-
dbanie o autorytet członków rady pedagogicznej, ochrona praw i godności nauczyciela,
-
sprawowanie nadzoru pedagogicznego według zasad określonych odrębnymi przepisami,
w tym opracowanie planu nadzoru pedagogicznego i przedstawianie go członkom rady pedagogicznej, -
ustalanie ramowego rozkładu dnia zgodnie z założeniami podstawy programowej
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców, -
przekazywanie radzie pedagogicznej na koniec roku szkolnego wniosków i uwag ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz propozycji sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy przedszkola,
-
opracowywanie wspólnie z radą pedagogiczną programu pracy placówki na dany rok szkolny,
-
opracowywanie w porozumieniu z radą pedagogiczną planu doskonalenia nauczycieli,
-
wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli poprzez organizację szkoleń, konferencji oraz współpracę z placówkami doskonalenia nauczycieli,
-
inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, wychowawczych i organizacyjnych,
-
organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach określonych w statucie przedszkola i decydowanie o jej zakończeniu,
-
koordynowanie współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi,
-
współpraca z radą rodziców, organem prowadzącym oraz organem nadzoru pedagogicznego;
-
-
organizowanie działalności przedszkola, a w szczególności:
-
opracowywanie arkusza organizacji przedszkola;
-
opracowanie projektu planu finansowego przedszkola;
-
dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za prawidłowe ich wykorzystanie;
-
sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjną i gospodarczą przedszkola;
-
przydzielanie nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego;
-
tworzenie warunków do jak najlepszej realizacji zadań przedszkola, a w szczególności należytego stanu higieniczno-sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu dziecka w budynku w ogrodzie przedszkolnym, oraz podczas zajęć organizowanych poza terenem przedszkola, właściwego wyposażenia w sprzęt i pomoce dydaktyczne;
-
zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i p.poż.;
-
dokonywanie przeglądów technicznych budynku, ich stanu technicznego, urządzeń na placu zabaw, zgodnie z odrębnymi przepisami;
-
prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej zgodnie zobowiązującymi przepisami;
-
powoływanie komisji inwentaryzacyjnej w celu dokonywania spisu z natury majątku przedszkolnego;
-
-
prowadzenie spraw kadrowych i socjalnych, a w szczególności:
-
kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników zgodnie z odrębnymi przepisami prawa;
-
powierzanie pełnienia funkcji wicedyrektorowi i innym pracownikom na stanowiskach kierowniczych;
-
ustalanie zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na poszczególnych
-
stanowiskach pracy;
-
dokonywanie oceny pracy nauczycieli i okresowych ocen pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i urzędniczych kierowniczych
w oparciu o opracowane przez siebie kryteria oceny; -
przyznawanie dodatku motywacyjnego nauczycielom zgodnie z zasadami określonymi przez organ prowadzący;
-
wykonywanie czynności związanych z awansem zawodowym nauczycieli;
-
opracowywanie regulaminu pracy oraz innych regulaminów o charakterze wewnętrznym;
-
przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
-
występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola;
-
wykonywanie innych zadań związanych z pracą nauczycieli i pracowników obsługi i administracji.
-
Dyrektor przedszkola może wyrazić zgodę na podjęcie w przedszkolu działalności przez organizacje, których statutowym celem jest działalność wychowawcza wśród dzieci, po uzyskaniu pozytywnej opinii wydanej przez radę pedagogiczną i radę rodziców.
-
Dyrektor przedszkola współpracuje z organem prowadzącym i organem nadzoru pedagogicznego w zakresie określonym ustawami, o których mowa w § 2 pkt. 8-10 i przepisami wykonawczymi do ustaw.
-
Dyrektor pełni rolę administratora danych osobowych:
-
Dyrektor jako Administrator danych osobowych w procesach przetwarzania danych uwzględnia charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub zatwierdza i wdraża odpowiednie środki techniczne, organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z przepisami prawa ochrony danych osobowych, a także poddawanie systematycznym przeglądom i aktualizacji.
-
Realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania danych osobowych, osób, których dane dotyczą, w szczególności dane osobowe uczniów, wychowanków, rodziców oraz pracowników i współpracowników przedszkola.
-
Sprawuje nadzór poprzez określone osoby /przedmiot/ wykonawcę, realizuje przepisy prawa ochrony danych osobowych w zakresie zadań wymienionych w pkt. 1 i 2.
-
Osoba/podmiot określony w pkt. 3 podlega bezpośrednio administratorowi danych zgodnie z przepisami o ochronie danych.
-
-
Wicedyrektor
§ 12.
-
Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy nim
a dyrektorem.
3. Rada pedagogiczna
§ 13.
1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej
statutowych zadań dotyczących wychowania, kształcenia i opieki.
-
Wskładradypedagogicznejwchodządyrektorprzedszkolaorazwszyscynauczycielezatrudnieni w przedszkolu.
-
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
-
Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu pierwszego półrocza, po zakończeniu rocznych zajęć i w miarę potrzeb, oraz na wniosek przewodniczącego lub 1/3 członków rady pedagogicznej, organu prowadzącego, organu nadzoru pedagogicznego. Zebrania są protokołowane.
-
W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność opiekuńczo-wychowawcza.
-
Rada pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 1/2 liczby jej członków.
-
Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
-
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
-
zatwierdzenie planów pracy;
-
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji;
-
podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu tych projektów przez radę rodziców;
-
ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
-
podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków w trakcie roku szkolnego;
-
ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
-
-
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
-
organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład dnia;
-
projekt planu finansowego przedszkola;
-
wnioski dyrektora przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
-
propozycje dyrektora przedszkola w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych; -
programy wychowania przedszkolnego mające być dopuszczone do użytku.
-
-
Rada pedagogiczna w ramach swoich kompetencji podejmuje następujące działania:
-
przygotowuje projekt statutu i zmian do statutu;
-
uchwala regulamin swojego działania, który musi być zgodny ze statutem przedszkola;
-
może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora przedszkola lub z innych funkcji kierowniczych w przedszkolu;
-
uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola;
-
wybiera swoich przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko dyrektora przedszkola;
-
wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;
-
zgłasza i opiniuje kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli.
-
-
Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
-
Nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych.
3.Rada rodziców
§ 14.
-
Rada rodziców jest organem społecznie działającym na rzecz przedszkola, wspierającym jego działalność statutową, stanowiącym reprezentację rodziców wszystkich wychowanków. Decyzje rady rodziców są jawne.
-
W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych
w tajnych wyborach na pierwszym zebraniu rodziców danego oddziału. -
Kompetencje rady rodziców:
-
może występować do organu prowadzącego, organu nadzoru pedagogicznego oraz organów przedszkola z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola;
-
opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia i wychowania przedszkola;
-
opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
-
opiniuje pracę nauczycieli odbywających staż na wyższy stopień awansu zawodowego;
-
może wnioskować do dyrektora przedszkola o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
-
deleguje przedstawiciela do udziału w pracach zespołu oceniającego rozpatrującego odwołanie od oceny pracy nauczyciela;
-
deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola;
-
wnioskuje wspólnie z dyrektorem o ustalenie przerw w funkcjonowaniu przedszkola;
-
wnioskuje o nadanie, zmianę lub uchylenie imienia przedszkola;
-
Rada rodziców współdziała z pozostałymi organami przedszkola.
-
W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców gromadzi fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady ustalania, zbierania i wydatkowania tych funduszy określa regulamin rady rodziców.
-
Zasady współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów pomiędzy nimi
§ 15.
1. Współdziałanie organów przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowanków oraz podnoszenie poziomu jakości pracy przedszkola.
-
Organy przedszkola planują swoją działalność na rok szkolny, współdziałając ze sobą w celu wymiany informacji o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach.
-
Przedszkolne organa mogą zapraszać na planowane lub doraźne swoje zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
-
Uchwały organów przedszkola prawomocnie podaje się do ogólnej wiadomości w formie pisemnych tekstów uchwał.
-
Rodzice przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi przedszkola poprzez swoją reprezentację tzn. radę rodziców w formie pisemnej lub radzie pedagogicznej w formie ustnej na jej posiedzeniu.
-
Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków.
-
Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu organowi możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji oraz umożliwia bieżącą wymianę informacji.
-
Wszelkie spory pomiędzy organami przedszkola rozstrzygane są wewnątrz przedszkola, z zachowaniem drogi służbowej i zasad ujętych w § 32 niniejszego statutu.
§ 16.
1. W przypadku sporu między radą pedagogiczną i radą rodziców:
-
do dyrektora przedszkola należy prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji;
-
przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor przedszkola jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
-
dyrektor przedszkola podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;
-
o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor przedszkola informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
-
W przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest dyrektor przedszkola, powoływany jest zespół mediacyjny. W skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, a dyrektor przedszkola wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.
-
Zespół mediacyjny w pierwszej kolejności prowadzi postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu podejmuje decyzję w drodze głosowania.
-
Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie zespołu mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.
-
Każdej ze stron przysługuje prawo wniesienia zażalenia do organu prowadzącego.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
( art. 102 ust. 1ptk 5-7)
( art. 102 ust. 1ptk 9-11)
-
Ogólne zasady organizacji pracy przedszkola
§ 17.
1.Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny.
-
Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie w godzinach 7:00 -17:00 w dni robocze, od poniedziałku do piątku.
-
W okresie przerwy wakacyjnej dzieci mają zorganizowany pobyt w dyżurujących przedszkolach.
-
Zajęcia w przedszkolu zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
-
zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
-
temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia
z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów, -
zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
-
nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego niż określone w pkt. 1–3 – w przypadkach i trybie określonych w przepisach
w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach
5. W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. a), na okres powyżej dwóch dni dyrektor przedszkola organizuje dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 4.
6. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. i), są organizowane zgodnie z poniższymi zapisami:
-
zajęcia są realizowane zgodnie z ustalonymi na początku bieżącego miesiąca planami pracy, w sposób zapewniający kształtowanie kompetencji wynikających
z czterech obszarów aktualnej podstaw programowej, przy założeniu wprowadzania koniecznych modyfikacji wynikających ze specyfiki pracy zdalnej; -
realizacja planu pracy polega na przygotowaniu materiałów i propozycji
do wykorzystania w warunkach domowych, przy wsparciu rodziców; -
materiały zawierają treści wynikające z podstawy programowej: dostosowane
do możliwości wychowanków z uwzględnieniem różnych potrzeb edukacyjnych,
w tym niepełnosprawności; -
materiały i propozycje do pracy zdalnej zawierają opisy zabaw edukacyjnych, eksperymentów i innych aktywności do wykorzystania przez rodziców, instrukcje
i materiały poglądowe do prac plastycznych i manualnych, propozycje aktywności ruchowych, teksty literackie, karty pracy dostosowane do realizowanego tematu, linki zawierające propozycje działań edukacyjnych; materiałów dźwiękowe (słuchowiska, materiały muzyczne) i wizualne; -
przesyłanie rodzicom wykazu proponowanych zadań i aktywności do realizacji
z dzieckiem odbywa się nie rzadziej niż 2 razy w tygodniu; -
zajęcia organizowane przez nauczycieli specjalistów realizowane są zgodnie
z założonymi planami pracy terapeutycznej, przy założeniu wprowadzania koniecznych modyfikacji wynikających ze specyfiki pracy zdalnej; -
nauczyciele realizują pomoc psychologiczno – pedagogiczną w formie porad
i konsultacji, udostępniania materiałów do pracy w warunkach domowych, przy wsparciu rodziców oraz zajęć organizowanych przy użyciu narzędzia informatycznego; -
wymiana informacji pomiędzy nauczycielami i rodzicami odbywa się za pomocą grup mailowych lub odpowiednich narzędzi informatycznych;
-
przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych, placówka udostępnia rodzicom identyfikator (login) i hasło dostępu umożliwiające bezpieczne korzystanie z ww. narzędzia;
-
placówka prowadzi zajęcia z wykorzystaniem tylko narzędzi, które w swoich regulaminach gwarantują właściwe zabezpieczenie danych osobowych, a dostawcy tych systemów są dla placówki podmiotami przetwarzającymi do prowadzenia zajęć zdalnych;
-
głównym narzędziem do organizacji kształcenia na odległość jest platforma Microsoft Teams.
7. Do obowiązków nauczyciela należy ustalenie, czy każdy z jego wychowanków posiada w domu dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu. W przypadku braku dostępu nauczyciel niezwłocznie zawiadamia o tym fakcie dyrektora placówki w celu ustalenia sposobu wsparcia oraz alternatywnych form kształcenia.
8. Organizacja pracy na odległość uwzględnia ograniczenie do minimum przebywania dziecka przed ekranem monitora.
9. Potwierdzeniem udziału dzieci w zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jest zrealizowanie wraz z rodzicami zadań przekazanych przez nauczycieli i dostarczenie nauczycielowi powstałych w ich wyniku wytworów, relacji.
10. Przedszkole może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem przedszkola a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§ 18.
1. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne.
-
Przedszkole zapewnia wychowankom odpłatne wyżywienie.
-
Dzieci mają możliwość korzystania z dwóch lub trzech posiłków. Wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych.
-
Czas pobytu dziecka w przedszkolu oraz liczbę spożywanych posiłków, rodzice deklarują
w momencie przyjęcia dziecka do przedszkola
§ 19.
1.Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku.
-
Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący do dnia 29 maja danego roku, po uzyskaniu opinii organu nadzoru pedagogicznego i zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli.
-
Arkusz organizacji określa w szczególności:
-
Liczbę oddziałów;
-
liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
-
czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
-
liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
-
liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach;
-
liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych;
-
ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych lub godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
-
-
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
-
Ze względów organizacyjnych rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady grupowania dzieci w oddziałach, w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych przedszkola oraz realizacji założeń programowych.
-
Liczba oddziałów może ulegać zmianom w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych przedszkola.
-
Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym wynosi nie więcej niż 25.
-
W przedszkolu zapewnia się opiekę i bezpieczeństwo dzieciom powierzając dwóm nauczycielom lub więcej – w przypadku powyżej 5 godzinnego czasu pracy oddziału.
-
W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci dyrektor przedszkola i rada pedagogiczna mogą ustalić wewnętrznie inną organizację pracy oddziałów, kierując nauczycieli do wykonywania zadań dodatkowych w placówce w czasie przeznaczonym na pracę wychowawczo-dydaktyczną pod warunkiem zachowania zasad bezpieczeństwa dzieci.
-
Czas prowadzonych zajęć – w szczególności nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, dostosowany jest do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
-
z dziećmi w wieku 3-lata – około 15 minut;
-
z dziećmi w wieku 4-lata – około 20 minut;
-
z dziećmi w wieku 5-6 lata – około 30 minut.
-
-
Jednym oddziałem wychowanków opiekuje się dwóch nauczycieli wg harmonogramu opracowanego przez dyrektora przedszkola, jedna woźna oddziałowa, a w grupach dzieci trzyletnich zatrudnia się dodatkowo pomoc nauczyciela.
-
W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
-
W czasie zajęć poza terenem przedszkola liczba osób sprawujących opiekę nad dziećmi uzależniona jest od rodzaju i organizacji wycieczki. Na jednego opiekuna nie może przypadać więcej niż 15 dzieci z zastrzeżeniem, iż zawsze musi być nie mniej niż 2 opiekunów;
-
Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, który zawiera rozkład stałych godzin pracy i zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i edukacyjne, jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
-
Do realizacji zadań statutowych przedszkole wykorzystuje:
-
sale do zajęć dla poszczególnych oddziałów;
-
łazienki dziecięce;
-
szatnie dziecięce;
-
gabinet specjalistów (logopeda, psycholog, pedagog);
-
ogród przedszkolny.
-
-
Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego, z niezbędnym wyposażeniem zapewniającym im bezpieczeństwo i rekreację. Zasady pobytu dzieci w ogrodzie określa regulamin placu zabaw wprowadzony zarządzeniem dyrektora przedszkola.
-
Przedszkole organizuje różnorodne formy krajoznawstwa. Program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
-
Przedszkole organizuje na terenie placówki koncerty muzyczne, inscenizacje teatralne, spotkania z twórcami kultury i sztuki, imprezy okolicznościowe.
-
Dzieci rozwijają sprawność fizyczną poprzez zapewnienie im udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach zarówno w budynku przedszkolnym, jak i na świeżym powietrzu.
-
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi
§ 20.
1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
-
Zabezpieczeństwodzieciwprzedszkoluodpowiedzialnisą:dyrektorprzedszkola,
nauczyciele i wszyscy pozostali pracownicy przedszkola.
-
Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo i stałą opiekę w trakcie zajęć prowadzonych na terenie placówki i poza nią poprzez:
-
realizację zadań przez nauczycieli zapisanych w niniejszym statucie;
-
przestrzeganie liczebności dzieci w oddziale;
-
zapewnienie odpowiedniej liczby opiekunów w czasie imprez, spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola;
-
współpracę z poradnią psychologiczno– pedagogiczną;
-
organizację cyklicznych szkoleń pracowników w zakresie udzielania pierwszej pomocy przed lekarskiej;
-
wyposażenie pomieszczeń przedszkolnych w apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcję udzielania tej pomocy;
-
spełnianie odpowiednich wymogów w zakresie oświetlenia, wentylacji i ogrzewania pomieszczeń przedszkola, w których przebywają dzieci;
-
dostosowanie mebli i zabawek ogrodowych do wzrostu i potrzeb rozwojowych dzieci; instalowanie tylko urządzeń posiadających certyfikaty
-
ogrodzenie terenu przedszkola;
-
zabezpieczenie przed swobodnym dostępem dzieci do pomieszczeń kuchennych
-
i pomieszczeń gospodarczych;
-
zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień.
-
W swoich działaniach przedszkole stosuje obowiązujące przepisy bhp i przeciwpożarowe,
w szczególności poprzez:-
dokonywanie kontroli obiektu przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych
i higienicznych warunków pobytu; -
oznakowanie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
-
umieszczenie w widocznym miejscu planów ewakuacji przedszkola;
-
opracowanie procedur i przeprowadzanie ćwiczeń ewakuacyjnych;
-
umieszczenie w widocznym miejscu spisu telefonów alarmowych.
-
5. W przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia o zaniedbanie dziecka, stosowanie przemocy w rodzinie dyrektor zgłasza sytuację do odpowiednich podmiotów (OPS, Centrum Pomocy Rodzinie lub właściwy Sąd Rodzinny) lub/i uruchamia procedurę Niebieskiej Karty.
-
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci
§ 21.
1. Dziecko powinno być przyprowadzane do przedszkola w godzinach 7:00 ÷ 8:30. Rodzice obowiązani są zgłaszać ewentualne spóźnienia telefonicznie lub osobiście poprzedniego dnia nauczycielce w grupie.
-
Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je w szatni i osobiście przekazać nauczycielce grupy, do której dziecko uczęszcza lub nauczycielce dyżurującej. Nauczycielka przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed wejściem do przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami sali.
-
Do przedszkola nie należy przyprowadzać dzieci przeziębionych, zakatarzonych, wymiotujących i z objawami innych chorób.
-
Dzieci przyprowadzane są i odbierane przez rodziców/opiekunów prawnych lub upoważnione przez nich osoby dorosłe gwarantujące pełne bezpieczeństwo. Dopuszcza się możliwość odebrania dziecka przez inną osobę niż wymieniona w upoważnieniu, jednak wyłącznie po uprzednim osobistym lub pisemnym zgłoszeniu takiej informacji przez rodziców dziecka do dyrektora lub nauczycielki oddziału.
-
Pisemne upoważnienie do odbioru dziecka powinno zawierać imiona i nazwiska rodziców, numery telefonów oraz imię i nazwisko osoby upoważnionej z numerem telefonu, serię i numer dowodu osobistego oraz deklarację zgody na udostępnienie danych osobowych.
-
Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dowód tożsamości i na żądanie nauczycielki okazać go. W sytuacjach budzących wątpliwości nauczycielka kontaktuje się z rodzicami wychowanka.
-
Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej wskazuje, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających).
-
O każdym przypadku odmowy wydania dziecka niezwłocznie informowany jest dyrektor przedszkola. Przedszkole podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu
z rodzicami. -
W przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie.
-
W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców i osób upoważnionych do odbioru dziecka, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić dyrektora przedszkola i najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami dziecka w celu ustalenia miejsca ich pobytu.
-
Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone orzeczeniem sądu.
-
Na czas zajęć w budynku przedszkola drzwi wejściowe do przedszkola pozostają zamknięte (szyfrator otwierany kodem), by uniemożliwić wejście osób niepożądanych. W celu zabezpieczenia obiektu przedszkolnego i zapewnienia bezpieczeństwa przebywających w nim wychowanków drzwi wejściowe otwierane są po uprzednim upewnieniu się, kto i w jakim celu chce wejść do przedszkola.
-
Rodzice mają obowiązek niezwłocznie poinformować przedszkole o kłopotach zdrowotnych dziecka, w tym o alergiach, zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
-
W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi medyczne
z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy przed medycznej. Nauczycielowi nie wolno podawać dzieciom żadnych leków. -
Niedopuszczalne jest wyposażanie dzieci przyprowadzanych do przedszkola w jakiekolwiek leki i zatajanie tego faktu przed nauczycielką.
-
Nauczycielka danego oddziału ma obowiązek niezwłocznie poinformować rodziców
o zaobserwowanych, niepokojących sygnałach dotyczących stanu zdrowia dziecka. -
Rodzicezobowiązanisądonatychmiastowegoodbiorudzieckawprzypadkuotrzymania
zawiadomienia o jego chorobie.
-
Dziecko może mieć czasowo zawieszone prawo korzystania z przedszkola w przypadku wszawicy lub choroby zakaźnej. Decyzję o zawieszeniu prawa do korzystania z przedszkola podejmuje dyrektor przedszkola.
4.Organizacja zajęć dodatkowych
§ 22.
1. W przedszkolu organizowane są zajęcia dodatkowe dostępne dla każdego dziecka.
-
Dyrektor powierza ich prowadzenie nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu albo zatrudnia innych nauczycieli, posiadających odpowiednie kompetencje do prowadzenia danych zajęć.
-
Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora przedszkola w porozumieniu z radą pedagogiczną;
-
Zajęcia dodatkowe dla dzieci są finansowane z budżetu miasta i nie wiążą się z ponoszeniem dodatkowych opłat przez rodziców.
-
Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględniają potrzeby
i możliwości rozwojowe dzieci. -
Nauczycieli prowadzących zajęcia dodatkowe obowiązuje realizacja zadań określonych
w zakresie obowiązków. -
Czas trwania zajęć wynosi od 15 do 30 minut w zależności od grupy wiekowej.
-
Współpraca przedszkola z rodzicami
§ 23.
1. Przedszkole ściśle współpracuje z domem rodzinnym wychowanków, uwzględniając przede wszystkim zasadniczą rolę rodziny w zaspokajaniu podstawowych potrzeb dziecka, takich jak potrzeba miłości, przynależności, akceptacji, bezpieczeństwa, kontaktu emocjonalnego, aktywności i samodzielności.
-
Przedszkole podejmuje wspólne działania z rodzicami wychowanków w celu uzgadniania kierunku i zakresu działań realizowanego procesu wychowawczego.
-
Częstotliwość wzajemnych spotkań rodziców i nauczycielek poświęconych wymianie informacji i dyskusji na tematy wychowawcze zależy od nauczyciela prowadzącego oddział oraz rodziców. Zebrania oddziałów są protokołowane.
-
Przedszkole współpracuje z rodzicami poprzez:
-
organizację ogólnych zebrań z rodzicami prowadzonych przez dyrektora przedszkola,
które dotyczą spraw organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych przedszkola;
-
organizację zebrań poszczególnych oddziałów wg harmonogramu, które pozwalają ukierunkować i ujednolicić wspólne działania w zakresie wychowania i edukacji przedszkolnej dzieci w danym oddziale oraz służą wymianie informacji na temat dziecka, jego rozwoju i predyspozycji;
-
prowadzenie indywidualnych konsultacji dla rodziców, rozmów indywidualnych
z dyrektorem przedszkola, nauczycielami, specjalistami w zależności od potrzeb w trakcie, których rodzice mogą uzyskać informację na temat osiągnięć swojego dziecka, ustalić
z nauczycielem sposób dalszej pracy z dzieckiem, uzyskać formy wsparcia pedagogicznego
i psychologicznego; -
godziny dostępności nauczyciela w przedszkolu w wymiarze 1 godziny tygodniowo,
a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć - w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której, odpowiednio do potrzeb, nauczyciele prowadzą konsultacje dla rodziców lub dzieci -
organizowanie wspólnych spotkań okolicznościowych np. Dzień Babci i Dziadka, Święto rodziny, spotkania wigilijne, spotkania wielkanocne, imprezy plenerowe i inne z udziałem rodziców;
-
informacje umieszczane na stronie internetowej przedszkola;
-
pogadanki i zajęcia warsztatowe podnoszące wiedzę pedagogiczną;
-
tablice informacyjne, wystawy prac dzieci;
-
organizację zajęć otwartych, podczas których rodzice w bezpośredni i aktywny sposób poznają realizowane w przedszkolu zadania i stosowane metody pracy oraz mają okazję obserwować własne dziecko w działaniu;
-
organizację kącika dla rodziców pełniącego funkcję informacyjną;
-
organizowanie akcji charytatywnych;
§ 24.
1.Po zakończeniu rekrutacji dzieci na następny rok szkolny, przedszkole organizuje cykl
spotkań adaptacyjnych dla dzieci nowoprzyjętych i ich rodziców w celu:
-
obniżenia poczucia lęku u dzieci i rodziców związanych z przebywaniem poza domem;
-
umożliwienia obserwacji stosowanych w przedszkolu metod wychowawczych;
-
obserwowania dzieci w kontaktach grupowych;
-
poznanie bazy lokalowej i wyposażenia sal zajęć dzieci.
-
W celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w przedszkolu, odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzice dziecka przekazują dyrektorowi przedszkola informacje uznane za istotne dotyczące stanu zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psycho-fizycznego dziecka.
-
Rodzic ma prawo zwrócenia się do dyrektora przedszkola z wnioskiem o:
-
objęcie dziecka nauką religii;
-
objęcie dziecka indywidualnym nauczaniem.
-
-
Nauczycieleoddziałunapoczątkukażdegorokuszkolnegoprzekazująrodzicominformację
o planowanych imprezach i uroczystościach w grupie. -
Nauczyciele oddziału mogą zwołać nadzwyczajne zebrania rodziców z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora przedszkola, rady pedagogicznej oraz rady oddziałowej. O każdym nadzwyczajnym zebraniu wychowawca oddziału ma obowiązek poinformowania dyrektora przedszkola.
-
Nauczyciele mogą komunikować się z rodzicami wykorzystując: telefon lub pocztę e-mailową.
-
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ 25.
1.Przedszkole udziela i organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc udzielana jest wychowankom przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi polega na rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, wynikających w szczególności z:
-
niepełnosprawności;
-
niedostosowania społecznego ;
-
zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
-
z zaburzeń zachowania lub emocji;
-
szczególnych uzdolnień;
-
specyficznych trudności w uczeniu się;
-
z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
-
choroby przewlekłej;
-
sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
-
z niepowodzeń edukacyjnych;
-
zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania wolnego czasu, kontaktami środowiskowymi;
-
trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
-
Nauczyciele przedszkola mają obowiązek:
-
rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
-
określania mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci;
-
rozpoznawania przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności
w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola; -
podejmowania działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci
w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania; -
współpracy z poradnią w procesie diagnostycznym i post diagnostycznym
w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń
w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dzieci oraz planowania dalszych działań.
-
Nauczyciele prowadzą i dokumentują obserwacje pedagogiczne, których celem jest:
-
rozpoznanie indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka;
-
wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji.
-
Dyrektor we współpracy z nauczycielami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach bieżącej pracy z dzieckiem oraz jako zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w innych formach przez siebie ustalonych.
-
Formy pomocy, wymiar godzin oraz okres udzielania ustala dyrektor przedszkola
w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący przedszkole. -
Nauczyciele i specjaliści oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka.
-
W przypadku, gdy z wniosków wynika, że pomimo udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka w przedszkolu, dyrektor przedszkola, za zgodą rodziców, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka.
-
Dyrektor pisemnie zawiadamia rodziców (prawnych opiekunów) o objęciu ich dzieci formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym wskazuje formę, wymiar godzin i okres udzielania tej pomocy.
-
Procedura opisana w ustępach 8 - 11 dotyczy także przypadków, gdy dziecko posiada opinię poradni lub orzeczenie o indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniu przedszkolnym wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, z tym, że podczas planowania sposobu udzielania pomocy uwzględnia się zalecenia zawarte w orzeczeniu lub opinii.
-
Przedszkole udziela także pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci oraz nauczycielom. Pomoc udzielana w przedszkolu rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców i nauczycieli:
-
porady;
-
konsultacje;
-
warsztaty;
-
szkolenia.
-
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne
i nieodpłatne. -
Pomoc może być udzielana z inicjatywy:
-
rodziców dziecka (prawnych opiekunów);
-
dyrektora przedszkola;
-
nauczyciela lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
-
pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
-
poradni;
-
asystenta edukacji romskiej;
-
pomocy nauczyciela;
-
pracownika socjalnego;
-
asystenta rodziny;
-
kuratora sądowego;
-
organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci
i młodzieży.
-
Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej
w przedszkolu określają odrębne przepisy.
-
Zasady organizowania indywidualnego przygotowania przedszkolnego
§ 26.
1.Dziecko realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, którego stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, może być objęte indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym.
-
Indywidualne przygotowanie przedszkolne udzielane jest na wniosek rodziców i wymaga zgody organu prowadzącego.
-
Opieka i kształcenie dzieci niepełnosprawnych
§ 27.
-
Do przedszkola mogą być przyjęte dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
-
Przedszkole zapewnia:
-
realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
-
dostosowanie przestrzeni przedszkolnej (z wyjątkiem barier architektonicznych), warunków do nauki i środków dydaktycznych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
-
zajęcia specjalistyczne;
-
inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne; -
integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi pełnosprawnymi;
-
przygotowanie dzieci do samodzielności.
-
Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor powołuje się zespół składający się z nauczycieli oraz specjalistów, którzy będą pracować z dzieckiem.
-
Zadaniem zespołu jest koordynowanie udzielania pomocy w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Program ten opracowuje zespół na podstawie zaleceń orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka.
-
Dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
-
Zespół dwa razy w roku dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka i w miarę potrzeb modyfikuje program.
-
Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo udziału w spotkaniach zespołu, otrzymują kopie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka oraz programu.
-
Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieciom niepełnosprawnym określają odrębne przepisy.
-
Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
§ 28.
-
Przedszkole umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez
-
zajęcia w języku polskim;
-
realizację treści związanych z historią, geografią i kulturą naszego regionu i kraju;
-
prowadząc nauczanie religii w ramach planu zajęć przedszkolnych dla dzieci, których rodzice (prawni opiekunowie) wyrażają takie życzenie w formie pisemnego oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku, może natomiast zostać zmienione
-
-
Przedszkole prowadzi działania anty dyskryminacyjne obejmujące całą społeczność przedszkola poprzez czytelne zasady postępowania, w tym system regulaminów
i procedur, ustalenie praw i obowiązków pracowników, dzieci i ich rodziców (prawnych opiekunów). -
Przedszkole prowadzi z dziećmi planową pracę wychowawczą opartą na wartościach uniwersalnych.
-
Dzieci niebędące obywatelami Polski uczestniczą w procesie rekrutacji na zasadach ogólnych,
a w trakcie roku szkolnego w miarę posiadania wolnych miejsc są przyjmowane przez dyrektora przedszkola. Dzieci te mają prawo do równego traktowania oraz wszystkich statutowych praw i obowiązków.
-
Zasady odpłatności za przedszkole
§ 29.
1.Działalność przedszkola jest finansowana przez gminę Warszawa Praga- Południe oraz rodziców – w formie comiesięcznej odpłatności za wyżywienie dziecka w przedszkolu.
-
W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu opłaty za wyżywienie nie pobiera się, gdy rodzic (opiekun prawny) informuje przedszkole o nieobecności dziecka i przewidywanym czasie jej trwania. Nieobecność dziecka w przedszkolu zgłaszana może być w następującej formie: osobiście, telefonicznie lub mailem najpóźniej do godziny 9:00 danego dnia.
-
Opłatę wnosi się przelewem na wskazany przez przedszkole numer rachunku bankowego. Przedszkole prowadzi odrębnie rachunek bankowy przeznaczony na wpłaty za przedszkole.
-
W przypadku powstania zaległości w opłatach przekraczających jeden miesiąc, dziecko może zostać skreślone z listy dzieci uczęszczających do przedszkola. Skreślenie z listy nie wyklucza postępowania egzekucyjnego.
-
W przypadku rezygnacji z przedszkola, rodzic powinien powiadomić przedszkole w celu zaprzestania naliczania odpłatności.
-
Do korzystania z posiłków uprawnieni są wychowankowie i pracownicy przedszkola.
-
Dzienna opłata wyżywienia dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych. Wysokość opłaty za wyżywienie określa dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym.
-
Opłaty za wyżywienie wnosi się w okresach miesięcznych do 15 dnia danego miesiąca.
-
W przypadku nieobecności dziecka zwrotowi podlega dzienna wysokość opłaty za korzystanie z posiłku za każdy dzień nieobecności.
ROZDZIAŁ V
PRAWA I OBOWIAZKI PRACOWNIKOW PRZEDSZKOLA
(art.102 ust.1 pkt. 12)
-
Nauczyciele
§ 30.
1.W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele posiadający kwalifikacje pedagogiczne do
pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
-
Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą zgodnie
z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora przedszkola programami wychowania przedszkolnego, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa. -
Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i utrzymuje kontakt z jego rodzicem w celu:
-
Poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci;
-
włączania ich w działalność przedszkola.
-
Do zadań nauczyciela przedszkola należy w szczególności:
-
wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań, kierowanie się w działaniu dobrem dziecka i poszanowaniem jego godności;
-
planowanie, organizowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej
w powierzonym oddziale opartej na znajomości dziecka i zgodnej z programem wychowania
w przedszkolu; -
prowadzenie obserwacji pedagogicznych umożliwiających poznanie i zaspokajanie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
-
prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza gotowości szkolnej) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Opracowanie analizy gotowości szkolnej ma celu gromadzenie informacji na temat rozwoju dziecka, które mogą pomóc:
-
- rodzicom w zorientowaniu się w poziomie przygotowania ich dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej oraz uzyskania informacji w jakich obszarach powinni wesprzeć swoje dziecko,
- nauczycielom w opracowaniu indywidualnego programu wspomagania rozwoju dziecka
w okresie poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole,
- pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko
w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
-
właściwa organizacja procesu dydaktycznego, stosowanie nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
-
troska i odpowiedzialność o bezpieczeństwo, życie i zdrowie dzieci podczas pobytu
w przedszkolu i poza terenem w czasie wycieczek, spacerów; -
wybór i przedstawienie dyrektorowi przedszkola programu wychowania przedszkolnego do użytku lub opracowanie programu;
-
współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczną i logopedyczną;
-
doskonalenie umiejętności pedagogicznych – systematyczne podnoszenie kwalifikacji poprzez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
-
organizacja i tworzenie warsztatu pracy dydaktycznej, dbałość o pomoce dydaktyczne, wyposażenie przedszkola i wystrój sali powierzonej opiece;
-
rzetelne, systematyczne przygotowywanie się do pracy z dziećmi;
-
współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego
i uzyskiwania informacji dotyczących rozwoju dziecka; -
organizowanie i prowadzenie zebrań z rodzicami oraz indywidualnych kontaktów;
-
inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym
i kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym w tym imprez mających na celu promocję przedszkola; -
prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
-
aktywny udział w życiu przedszkola, inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;
-
przestrzeganie tajemnicy służbowej i dyscypliny pracy;
-
przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
-
wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących powierzonego oddziału, zgodnie
z zarządzeniami i poleceniami dyrektora przedszkola oraz uchwałami rady pedagogicznej; -
czynny udział w zebraniach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał;
-
udział w pracach zespołów zadaniowych powoływanych w celu badania i ewaluacji jakości pracy przedszkola;
-
realizowanie innych zadań zleconych przez dyrektora, wynikających z bieżącej działalności placówki.
§ 31.
1.Nauczyciel w swojej pracy ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, rady pedagogicznej, opiekuna stażu, doradcy metodycznego, a także wyspecjalizowanych w tym zakresie instytucji oświatowych i naukowych.
-
Zasady etyki zawodowej, stosunek pracy, zasady wynagradzania oraz szczególne prawa
i obowiązki nauczycieli określa ustawa Karta Nauczyciela i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze. -
Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 roku – Kodeks Karny.
-
Dyrektor przedszkola oraz organ prowadzący przedszkole z urzędu występują w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
§ 32.
1. Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece dzieci w godzinach pracy przedszkola. Nauczyciel jest zobowiązany:
-
Przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia z zakresu bhp i ppoż., odbywać wymagane szkolenia;
-
dbać o czystość, ład i porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu, usuwać z sali uszkodzone zabawki i pomoce dydaktyczne, które mogłyby zagrażać zdrowiu dzieci;
-
udzielić dziecku pierwszej pomocy w przypadku urazu lub wystąpienia choroby;
-
niezwłocznie zawiadomić rodziców i dyrektora przedszkola w przypadku zauważenia niepokojących objawów chorobowych;
-
zgłaszaćdyrektorowiprzedszkolawszystkiewyjściazdziećmipozaterenprzedszkola;
-
przestrzegać procedur obowiązujących w przedszkolu, a zwłaszcza procedury odbierania dzieci z przedszkola, postępowania w sytuacjach kryzysowych;
§ 33.
1. W przedszkolu może być utworzone stanowisko zastępcy dyrektora przedszkola. Zastępcę dyrektora powołuje i odwołuje dyrektor przedszkola, przy czym przy powołaniu musi uzyskać opinię rady pedagogicznej i organu prowadzącego.
2. Zastępca dyrektora wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy nim a dyrektorem przedszkola.
-
Specjaliści
§ 34.
-
Przedszkole może zatrudniać nauczycieli do współorganizowania kształcenia
i wychowania oraz specjalistów, w zależności od potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia specjalnego. -
Zadania specjalistów i innych nauczycieli:
-
Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu należy:
-
-
diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
-
diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne
i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola; -
minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym dzieci;
-
inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
-
pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
-
wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci,
w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola oraz w udzielaniu przez nich pomocy psychologiczno-pedagogicznej; -
podejmowanie działań w zakresie profilaktyki różnych problemów dzieci
w wieku przedszkolnym; -
udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
-
udział w pracach zespołu powołanego dla dziecka posiadającego orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym opracowywanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego; -
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych oraz rozwijanie ich umiejętności wychowawczych.
-
Do zadań logopedy w przedszkolu należy:
-
-
diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dzieci;
-
prowadzenie terapii logopedycznej;
-
prowadzenie porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
-
podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
-
wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
-
wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola oraz w udzielaniu przez nich pomocy psychologiczno-pedagogicznej; -
udział w pracach zespołu powołanego dla dziecka posiadającego orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym opracowywanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.-
Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu należy:
-
-
rekomendowanie dyrektorowi przedszkola działań w zakresie zapewnienia aktywnego
i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola; -
prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności
w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie
i uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola; -
wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
-
rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności
w funkcjonowaniu dzieci, -
udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy
z dziećmi, -
dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych wychowanków oraz ich możliwości psychofizycznych, -
doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb wychowanków;
-
rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci;
-
określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
-
współpraca z zespołem pomocy psychologiczno - pedagogicznej w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego terapeutycznego (IPET) dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
-
udzielanie wychowankom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
-
dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci objętych kształceniem specjalnym;
-
prowadzeniem zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych.
-
współpraca z nauczycielami, innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi oraz
w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami; -
przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego
-
Do zadań terapeuty pedagogicznego należy:
-
-
prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami
i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu
się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych; -
rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola;
-
prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć niwelujących problemy emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
-
podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami uczniów;
-
wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
-
Do zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie należy:
-
-
prowadzenie wspólnie z nauczycielami przedszkola zajęć edukacyjnych;
-
realizacja wspólnie z innymi nauczycielami i ze specjalistami zintegrowanych działań i zajęć, określonych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
-
prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami i ze specjalistami pracy wychowawczej z dziećmi niepełnosprawnymi;
-
w miarę potrzeb prowadzenie indywidualnych zajęć z dziećmi niepełnosprawnymi;
-
udział, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie IPET, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
-
pomoc nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom
i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone
w programie, w doborze form i metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
-
Specjalista ma obowiązek planowania własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kompetencji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego zgodnie z potrzebami przedszkola.
-
Praca specjalistów oraz nauczycieli o specjalności pedagogika specjalna, zatrudnionych do współorganizowania kształcenia specjalnego, podlega ocenie pracy wg odrębnych przepisów.
3.Pracownicy obsługi i administracji
§ 35.
1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi. Zapewniają oni sprawne funkcjonowanie przedszkola jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku.
-
Pracownicy obsługi w ramach swoich kompetencji włączani są w realizację zadań wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczych realizowanych w przedszkolu a w szczególności dotyczących sprawowania opieki, bezpieczeństwa i zdrowia dzieci przebywających w przedszkolu.
-
Pracownicy obsługi i administracji są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
-
Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
-
przestrzeganie Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
-
dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
-
przestrzegania zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku – wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
-
zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
-
stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
-
uprzejme i życzliwe zachowanie w kontaktach z rodzicami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
-
przestrzeganie zasad dyscypliny pracy;
-
prowadzenie stosownej dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami;
-
udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego niezabrania;
-
Szczegółowy zakres obowiązków pracowników obsługi i administracji oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor placówki.
-
Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują przepisy ustawy - Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.
§ 36.
1. Pomoc nauczyciela współpracuje z nauczycielkami przydzielonej grupy. Stanowisko pracy podlega bezpośrednio kierownikowi gospodarczemu.
-
Pomoc nauczyciela zna i respektuje prawa dziecka.
-
Do zadań pomocy nauczyciela należy:
-
spełnianie czynności opiekuńczych w stosunku do dzieci: pomoc w rozbieraniu się
i ubieraniu, pomoc przy zabiegach higienicznych i korzystaniu z toalety oraz w innych sytuacjach tego wymagających; -
współuczestniczenie w organizowaniu zabaw, zajęć w sali, w ogrodzie i poza terenem przedszkola;
-
opieka nad dziećmi w czasie spacerów i wycieczek;
-
udział w przygotowywaniu pomocy dydaktycznych i w dekorowaniu sali;
-
uzgadnianie z nauczycielem wszelkich podejmowanych działań na terenie grupy;
-
unikanie wchodzenia w kompetencje nauczyciela w sprawach dotyczących wychowanków, dyskrecja i przestrzeganie ochrony prywatności dzieci i ich rodzin;
-
pomoc w przygotowaniu sprzętu do odpoczynku poobiedniego dzieci;
-
dbałość o zabawki, gry, książki, pomoce dydaktyczne itp., w przydzielonej grupie;
-
w razie potrzeby pełnienie dyżuru w szatni;
-
utrzymywanie w czystości przydzielonych pomieszczeń;
-
podczas nieobecności woźnej przygotowanie sali do posiłków i leżakowania oraz utrzymywanie jej w czystości;
-
przestrzeganie przepisów bhp i ppoż., zabezpieczanie przed dziećmi środków czystościowych, zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu;
-
przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy
-
wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora przedszkola lub nauczycielkę pracującą razem w grupie, wynikających z organizacji pracy przedszkola.
-
§ 37.
1. Pracownicy obsługi i administracji przedszkola są zobowiązani do:
-
jednakowego traktowania wszystkich dzieci i rodziców niezależnie od ich pochodzenia, stanu majątkowego, wyznania, statusu ekonomicznego.
-
przestrzegania praw dziecka określonych w niniejszym statucie;
-
dbania o bezpieczeństwo wychowanków;
-
przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i prawa pracy;
-
taktownego zachowania wobec przełożonych, innych pracowników placówki, wychowanków przedszkola i ich rodziców oraz interesantów;
-
współpracy z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci;
-
sumiennego wykonywania obowiązków służbowych;
-
troski o ład, porządek oraz mienie przedszkola.
ROZDZIAŁ VI
WYCHOWANKOWIE I ICH RODZICE
(art.102 ust.1pkt 13)
1. Prawa i obowiązki dzieci w przedszkolu
§ 38.
1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku od 3. do 7. roku życia, czyli do momentu rozpoczęcia przez nie nauki szkolnej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko w wieku 2,5 lat.
-
Dziecko w wieku powyżej 7 lat, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym,
w którym kończy 9 lat. Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor właściwej obwodowo szkoły, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. -
Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
a w szczególności prawo do:-
właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego, zgodnie
z zasadami bezpieczeństwa, odpowiadającego potrzebom, zainteresowaniom i możliwościom psychofizycznym dzieci w wieku przedszkolnym; -
szacunku dla swoich potrzeb;
-
ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
-
poszanowania godności osobistej i własności intelektualnej;
-
życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
-
swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, z poszanowaniem zdania innych;
-
rozwijania cech indywidualnych i postaw twórczych.
-
-
W przedszkolu wspólnie z dziećmi ustalane są normy zachowania. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
-
przestrzegania ustalonych zasad postępowania zgodnych z normami i wartościami współżycia społecznego, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
-
traktowania z szacunkiem i życzliwością wszystkich rówieśników i osób dorosłych;
-
aktywnego uczestniczenia w zajęciach i zabawach prowadzonych przez nauczycieli;
-
słuchania i reagowania na polecenia nauczyciela;
-
szanowania wytworów pracy kolegów;
-
szanowania sprzętów i zabawek znajdujących się w przedszkolu;
-
dbania o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
-
sygnalizowania złego samopoczucia i potrzeb fizjologicznych;
-
polubownie rozwiązywać konflikty.
-
-
W Przedszkolu obowiązuje zakaz przynoszenia i używania przez dzieci urządzeń elektronicznych typu smartwatch, telefony komórkowe itp.
-
Dziecko może być objęte indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, o którym mowa w §26.
-
Wychowankowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz jego możliwości psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla wychowanka indywidualnego programy edukacyjno-terapeutycznego, uwzględniającego zalecenia zawarte
w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. -
Za prawidłowość realizacji zadań, o których mowa w ust. 5 i 6, odpowiada dyrektor przedszkola.
-
W zależności od rodzaju niepełnosprawności przedszkole zapewnia wychowankowi specjalistyczną pomoc i opiekę.
2.Nagrody i kary
§ 39.
1. Dziecko za dobre zachowanie i postępy w nauce może być w przedszkolu
nagrodzone:
-
ustną pochwałą nauczyciela;
-
pochwałą do rodziców;
-
pochwałą dyrektora przedszkola;
-
nagrodą rzeczową.
-
Dziecko może być ukarane za świadome niestosowanie się do obowiązujących w przedszkolu zasad:
-
ustną uwagą nauczyciela;
-
odsunięciem od zabawy na krótki czas;
-
odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy;
-
czasowym ograniczeniem uprawnień do wybranych zabaw.
-
-
W przedszkolu wyklucza się wszelkie formy kar fizycznych.
-
Wychowankowie przejawiający zachowania agresywne zagrażające zdrowiu innych dzieci poddawani są wnikliwej obserwacji przez nauczycieli i psychologa, którzy podejmują decyzję o:
-
powiadomieniu dyrektora przedszkola;
-
powiadomieniu rodziców dziecka;
-
spotkaniu nauczycieli i psychologa z rodzicami w obecności dyrektora przedszkola w celu uzgodnienia wspólnego kierunku oddziaływań wychowawczych;
-
skierowaniu dziecka do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu dokonania diagnozy specjalistycznej i poddania ewentualnej terapii;
-
innych działaniach podjętych w porozumieniu z rodzicami.
-
§ 40.
1. Dziecko powinno przyjść do przedszkola czyste, starannie uczesane i ubrane w strój wygodny, umożliwiający samodzielne ubranie się i rozebranie. Odzież wierzchnia powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych i umożliwiać codzienny pobyt dziecka na świeżym powietrzu. Ubrania dziecka nie mogą być spinane agrafkami ani szpilkami.
-
Dziecko powinno mieć wygodne obuwie zmienne, chusteczki higieniczne do nosa, pidżamę, worek ze strojem gimnastycznym, komplet ubrań na zmianę. Wszystkie rzeczy powinny być podpisane i znane dziecku.
-
Dziecko nie powinno przynosić do przedszkola swoich zabawek ani rzeczy wartościowych. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy zepsute lub zagubione.
3.Obowiązki rodziców
§ 41.
1. Zgodnie z Kodeksem Rodzinnym i Opiekuńczym, a także z Międzynarodową Konwencją Praw Dziecka rodzice ponoszą odpowiedzialność za kształcenie i wychowanie swoich dzieci.
-
Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
-
przestrzeganie niniejszego statutu;
-
współpraca z nauczycielkami prowadzącymi grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola;
-
przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych;
-
respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców;
-
terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu;
-
przyprowadzanie dziecka do przedszkola w dobrym stanie zdrowia;
-
rzetelne informowanie o stanie zdrowia dziecka szczególnie w przypadku, gdy może to być istotne dla jego bezpieczeństwa, stosowanej diety;
-
bezzwłoczne informowanie przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
-
zawiadamianie przedszkola o przyczynach długotrwałych nieobecności dziecka
(powyżej 1miesiąca); -
przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
-
przestrzeganie godzin pracy przedszkola oraz ramowego rozkładu dnia;
-
zapewnienie dziecku warunków do regularnego uczęszczania na zajęcia;
-
kontrolowanie, ze względów bezpieczeństwa, co dziecko zabiera do przedszkola;
-
uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
-
bezzwłoczne informowanie przedszkola o zmianach telefonu kontaktowego i adresu zamieszkania;
-
śledzenie na bieżąco informacji umieszczanych na tablicach ogłoszeń.
-
4.Prawa rodziców
§ 42.
1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
-
Rodzice mają prawo do:
-
wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej;
-
uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci;
-
pełnego dostępu dla ich dzieci do wszystkich działań edukacyjnych na terenie przedszkola z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ich dziecka;
-
wszelkich informacji dotyczących ich dziecka i jego funkcjonowania w przedszkolu;
-
zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu programami oraz zadaniami wynikającymi
z rocznego planu pracy przedszkola i z planów miesięcznych w danym oddziale; -
zapoznania się z obowiązującymi w przedszkolu dokumentami w szczególności ze statutem przedszkola, regulaminem rady rodziców i innymi dokumentami mającymi wpływ
na funkcjonowanie jego dziecka w przedszkolu; -
uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów swojego dziecka;
-
uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, w celu rozpoznawania przyczyn trudności wychowawczych oraz doboru metod udzielania dziecku pomocy;
-
wybierania swojej reprezentacji w formie rady rodziców;
-
wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
-
wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu
i nadzorującemu pracę pedagogiczną, poprzez swoje przedstawicielstwo; -
otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z potrzebami;
-
udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości i imprez przedszkolnych;
-
zapoznawania się z planowanym jadłospisem.
-
Rodzice mają obowiązek:
-
wychowywać swoje dzieci w duchu odpowiedzialności za siebie i innych ludzi;
-
wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich;
-
angażowania się jako partnerzy w edukacji i wychowaniu ich dzieci w przedszkolu;
-
osobiście włączać się w życie przedszkola ich dziecka i stanowić istotną część społeczności lokalnej;
-
zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia do przedszkola.
-
5.Skreślenie dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola
§ 43.
1.Dyrektor przedszkola, w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w sytuacjach gdy:
-
rodzice zalegają z odpłatnością za przedszkole powyżej okresu płatniczego;
-
absencja dziecka trwa ponad 1 miesiąc i jest nieusprawiedliwiona;
-
gdy zachowania dziecka, zagrażają jego bezpieczeństwu i innych wychowanków;
-
rodzice dziecka nie przestrzegają postanowień niniejszego statutu.
-
Dyrektor przedszkola po uzyskaniu informacji o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1. zwołuje zebranie rady pedagogicznej, którą zapoznaje z podjętymi działaniami ustalającymi przyczyny skreślenia dziecka z listy.
-
Rada pedagogiczna po wnikliwym wysłuchaniu informacji może podjąć uchwałę w danej sprawie, zgodnie ze swoim regulaminem i wykonanie uchwały powierza dyrektorowi przedszkola.
-
Dyrektor przedszkola wykonuje uchwałę rady pedagogicznej przez wydanie decyzji administracyjnej, którą doręcza rodzicom osobiście lub listem poleconym za potwierdzeniem odbioru
-
Rodzicom przysługuje odwołanie od decyzji dyrektora przedszkola do Kuratora Oświaty w ciągu 14 dni od jej otrzymania.
-
W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola, chyba że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności, które występują w sytuacjach wynikających z art. 108 Kodeksu postępowania administracyjnego.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 44.
1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców i dzieci, pracowników obsługi i administracji.
-
Wszelkie zmiany niniejszego statutu mogą zostać wprowadzone na podstawie uchwał rady pedagogicznej.
-
Dla zapewnienia znajomości treści statutu, wszystkim zainteresowanym udostępniany jest poprzez:
-
umieszczenie na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej przedszkola;
-
udostępnianie zainteresowanym przez dyrektora przedszkola.
-
§ 45.
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z aktualną instrukcją kancelaryjną i odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 46.
1. Tekst ujednolicony niniejszego statutu opracowano na podstawie zmian przyjętych uchwałą Rady Pedagogicznej nr 12/2023 w dniu 31.08.2023 roku
2. Tekst ujednolicony statutu wchodzi w życie z dniem 01.09.2023 roku
3. Traci moc tekst jednolity statutu z dnia 15.09.2022 roku
Dyrektor Przedszkola